کاربرد های مهم بسته بندی محصول

کاربرد های مهم بسته بندی محصول

با افزایش اهمیت بازاریابی، نقش بسته بندی کاملا چشمگیر می شود. به عنوان مثال، در یک سوپرمارکت معمول در هر دقیقه حدود 600 مشتری یا هر دهم ثانیه یک مشتری عبور می کند. بنابراین، تنها راه برای جلب توجه برخی از مصرف کنندگان به محصول، نمایشگرها، آویزهای قفسه ای، سایر دستگاه های خرید و بسته بندی های موثر است. با توجه به اهمیتی که برای بسته بندی قائل شده اند، جای تعجب نیست که تحقیقات زیادی صرف تحقیقات انگیزشی، آزمایش رنگ، روانشناختی و موارد دیگر می شود تا مشخص شود اکثر مصرف کنندگان چگونه به بسته بندی جدید واکنش نشان می دهند.

بر اساس نتایج این تحقیق، تجربه گذشته و تصمیمات فعلی و پیش بینی شده رقبا، بازاریاب در ابتدا نقش اصلی بسته بندی را نسبت به محصول تعیین می کند. که باید شامل کیفیت، ایمنی، تمایز، قیمت مناسب، راحتی یا زیبایی زیبایی باشد. برای بسیاری از داروها از بسته بندی برای محافظت از محصول، توزیع اطلاعات و ایجاد راحتی استفاده می شود. یک جعبه قرص که بسته به دوزهای مناسب فردی بسته بندی شده است نمونه ای از این بسته بندی است. 

موارد معمول استفاده از بسته بندی 

محافظت فیزیکی، محصول در بسته ممکن است نیاز به محافظت در برابر شوک مکانیکی، لرزش، تخلیه الکترواستاتیک، فشرده سازی، دما و ... داشته باشند. انتقال اطلاعات، بسته ها و برچسب ها نحوه استفاده، حمل و نقل، بازیافت یا دور انداختن بسته یا محصول را بیان می کنند. با داروسازی، مواد غذایی، پزشکی و محصولات شیمیایی، برخی از انواع اطلاعات توسط دولت ها مورد نیاز است. برخی از بسته ها و برچسب ها نیز برای اهداف ردیابی استفاده می شوند. بازاریابی، بازاریابان می توانند از بسته بندی و برچسب ها برای تشویق خریداران احتمالی به خرید محصول استفاده کنند. طراحی گرافیکی بسته و طراحی فیزیکی برای چندین دهه مهم و دائما در حال تحول بوده است. ارتباطات بازاریابی و طراحی گرافیکی بر روی سطح بسته و (در بسیاری از موارد) محل نمایش فروش اعمال می شوند.

بسته بندی دارو و انواع آن

راحتی، بسته ها می توانند از ویژگی هایی برخوردار باشند که باعث سهولت در توزیع، جابجایی، انباشت، نمایش، فروش، باز کردن، بسته شدن مجدد، استفاده، توزیع، استفاده مجدد، بازیافت و سهولت در دفع شود. محافظت از مانع، مانعی در برابر اکسیژن، بخار آب، گرد و غبار و ... اغلب لازم است. نفوذ یک عامل حیاتی در طراحی است. برخی از بسته ها حاوی مواد خشک کننده یا جاذب اکسیژن هستند که به افزایش ماندگاری کمک می کنند. جوهای اصلاح شده یا جوهای کنترل شده نیز در برخی بسته های غذایی حفظ می شوند. تمیز، تازه، استریل و ایمن نگه داشتن محتویات برای ماندگاری در نظر گرفته شده عملکرد اصلی است. امنیت، بسته بندی می تواند نقش مهمی در کاهش خطرات امنیتی حمل و نقل داشته باشد. بسته ها را می توان با بهبود مقاومت در برابر جلوگیری از دستکاری تهیه کرد و همچنین می تواند دارای ویژگی های مشهود در مورد دست خورده بودن داشته باشد که به نشان دادن دستکاری کمک می کند. بسته ها را می توان برای کمک به کاهش خطرات ساخت و ساز بسته بندی مهندسی کرد.

ملاحظات بسته بندی

در مراحل طراحی بسته محصولات، طراحی سازه ای، بازاریابی و مسئولیت محیطی باید در نظر گرفته شود. طراحی و توسعه بسته بندی اغلب به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند تولید محصول جدید در نظر گرفته می شود. روش دیگر، تولید یک بسته می تواند یک فرایند جداگانه باشد، اما باید از نزدیک با محصولی که بسته بندی می شود ارتباط داشته باشد. طراحی بسته با شناسایی کلیه الزامات مانند، طراحی ساختاری، بازاریابی، ماندگاری، تضمین کیفیت، تدارکات، قانونی، نظارتی، طراحی گرافیک، استفاده نهایی و محیطی آغاز می شود. معیارهای طراحی، عملکرد (مشخص شده توسط آزمایش بسته)، اهداف زمان اتمام، منابع و محدودیت های هزینه باید تعیین و توافق شود. فرآیندهای طراحی بسته اغلب از نمونه سازی سریع، طراحی به کمک رایانه، ساخت با کمک رایانه و اتوماسیون اسناد استفاده می کنند.

با برخی از انواع محصولات، فرآیند طراحی شامل الزامات نظارتی دقیق بسته است. به عنوان مثال، با بسته بندی مواد غذایی، هرگونه اجزای بسته بندی که ممکن است با غذا تماس داشته باشد، مواد تماس با مواد غذایی محسوب می شود. سم شناسان و دانشمندان مواد غذایی باید تایید کنند که مواد بسته بندی تحت مقررات قابل اجرا مجاز هستند. مهندسان بسته بندی باید بررسی کنند که بسته تکمیل شده با استفاده عادی محصول را برای ماندگاری مورد نظر خود ایمن نگه می دارد. فرایندهای بسته بندی، برچسب گذاری، توزیع و فروش باید تطبیق داشته باشند تا با مقررات مطابقت داشته باشند و اطمینان از رفاه مصرف کننده داشته باشند.

ویژگی طراحی بسته

طراحی بسته ممکن است در داخل یک شرکت یا با درجات مختلف مهندسی بسته بندی خارجی صورت گیرد، پیمانکاران مستقل، مشاوران، ارزیابی فروشنده، آزمایشگاه های مستقل، بسته بندی قراردادها یا برون سپاری کل. به جز ساده ترین برنامه های طراحی و توسعه بسته، نوعی از برنامه ریزی رسمی پروژه و روش مدیریت پروژه مورد نیاز است. یک سیستم مدیریت کیفیت موثر و پروتکل های تایید و اعتبارسنجی برای برخی از انواع بسته بندی اجباری است و برای همه توصیه می شود. 

طراحی و چاپ جعبه دارو

ملاحظات زیست محیطی

توسعه بسته شامل ملاحظاتی برای پایداری، مسئولیت زیست محیطی و مقررات قابل اجرا در زمینه محیط زیست و بازیافت است. این ممکن است شامل ارزیابی چرخه زندگی باشد که مواد و انرژی ورودی و خروجی به بسته، محصول بسته بندی شده (محتویات)، فرآیند بسته بندی، سیستم تدارکات و مدیریت پسماند را در نظر می گیرد. دانستن الزامات نظارتی مربوط به محل تولید، فروش و استفاده ضروری است. کاهش، استفاده مجدد و بازیافت بخشی از سلسله مراتب زباله است که ممکن است در تولید محصول و بسته بندی مورد توجه قرار گیرد. ملاحظات زیست محیطی عبارتند از، پیشگیری، پیشگیری از زباله یک هدف اصلی است. بسته بندی فقط در موارد لزوم باید استفاده شود. بسته بندی مناسب همچنین می تواند به جلوگیری از هدر رفتن کمک کند. بسته بندی نقش مهمی در جلوگیری از از بین رفتن یا آسیب رساندن به محصول بسته بندی شده (محتویات) دارد. معمولا میزان انرژی و میزان مصرف کالای بسته بندی شده بسیار بیشتر از بسته بندی است. یک عملکرد حیاتی بسته بندی، محافظت از محصول برای استفاده در نظر گرفته شده آن است: اگر محصول آسیب دیده یا تخریب شود، ممکن است کل مواد و محتوای آن از بین برود. دفع، سوزاندن و قرار دادن در محل دفن بهداشتی برای برخی از مواد مورد نیاز است. ایالات خاص در ایالات متحده بسته هایی را برای محتویات سمی تنظیم می کنند، که احتمال آلودگی انتشار و خاکستر حاصل از سوزاندن و شیرابه از محل دفن زباله را دارد. بسته ها نباید پر شود. بازیابی انرژی، سوخت اتلاف شده به انرژی و سوخت حاصل از زباله در تاسیسات تایید شده می توانند از گرمای موجود در اجزای بسته بندی استفاده کنند. به حداقل رساندن، (همچنین به عنوان کاهش منبع نیز شناخته می شود) جرم و حجم بسته بندی (در هر واحد از محتویات) را می توان اندازه گیری کرد و به عنوان یکی از معیارها برای به حداقل رساندن در طی مراحل طراحی بسته استفاده کرد. بسته بندی معمولا به حداقل رساندن هزینه ها نیز کمک می کند. مهندسان بسته بندی همچنان به کار خود ادامه می دهند تا بسته بندی کاهش یابد. 

استراتژی های بسته بندی

بسته بندی، یک تیم بازاریابی را قادر می سازد ویژگی های اصلی محصول، واجد شرایط و تصاویر مارک تجاری را برای گرفتن ارزش استراتژیک برجسته کند. بسته بندی از منظر استراتژیک مسئله مهمی است، از جمله تاثیراتی که از اولین تصور مصرف کنندگان تا سیاست های زیست محیطی تا کاهش هزینه ها را شامل می شود. چگونگی بسته بندی یک شرکت به عنوان یک محصول، موضوعی کلیدی در میان رشته های مختلف است و امکان افزایش درآمد، کاهش هزینه ها و تطابق با سیاست ها و قوانین زیست محیطی را دارد. یک نمودار هرمی که سلسله مراتب زباله های بسته بندی را از حداقل به موارد مطلوب نشان می دهد. دفع، بازیابی انرژی، بازیافت، استفاده مجدد، به حداقل رساندن و پیشگیری. 

فواید بسته بندی

با استفاده از حداقل و بسته بندی های قابل استفاده مجدد، می توان هزینه ها را کاهش داد در حالی که مصرف کنندگان ارزش تاثیر منفی کمتری بر محیط را دارند. از دیدگاه بازاریابی، استراتژی های بسته بندی می توانند تاثیر بسزایی در آگاهی از برند، شناخت برند، مدیریت انتظارات و به عنوان مجرای اطلاعاتی بین سازمان و کاربر داشته باشند. بازاریابی، مارک تجاری و بسته بندی برای دستیابی به موارد زیر باید بر اساس پیام رسانی، ارزش پیشنهادی و ارتباطات همسو باشد.

استراتژی های بسته بندی دارو

گزاره ارز

هدف اصلی بسته بندی از دیدگاه بازاریابی، تاکید بر این است که چرا کاربر یک محصول خاص را خریداری می کند. این می تواند بسیار ساده باشد، مانند توصیف محصول چیست. این همچنین می تواند احساسی باشد، ارتباط آن¬چه محصول را نشان می دهد، باشد. به عنوان مثال، شاید یک مصرف کننده آگاه می خواهد غذای محلی تهیه کند. یک استراتژی بازاریابی هوشمند برای سازمان¬های متمرکز بر تولید محلی، برجسته کردن این حرف با حروف بزرگ روی بسته است.

تشخیص مارک

یکی دیگر از اهداف مهم بسته بندی برای بازاریابان، ظرفیت شناخت برند است. وقتی یک قوطی نوشابه قرمز را با خط تحریری می بینید، تقریبا بلافاصله آن را با کوکاکولا مرتبط می کنید. این از طرف شرکت استراتژیک است. این باعث ایجاد شناخت می شود، که می تواند به وفاداری منجر شود.

آگاهی از برند 

کمی متفاوت از شناخت، ایجاد آگاهی از نام تجاری در مورد فرصت به یاد ماندنی بودن است. ایجاد بسته بندی که توجه مصرف کننده را به خود جلب کند، توانایی آن برند را در تبدیل مشتری هم در این مورد و هم در موارد بعدی افزایش می دهد. برای مصرف کنندگان، توجه آن¬ها کالای مورد نظر سازمان¬ها است. بسته بندی فرصتی برای تحقق این امر است. 

انتظارات

یکی از مولفه های اصلی بازاریابی موثر، اطمینان از این است که مصرف کننده آن¬چه را انتظار دارد (و ترجیحا کمی بیشتر) بدست می آورد. از این طریق، ارتباط مصرف کننده در هنگام بررسی سازمان، نسبت به آن¬چه انتظار داشتند ارتباط مثبتی است. بسته بندی اجازه می دهد تا استراتژی های ساده ای در این زمینه وجود داشته باشد، مانند اینکه در بسته ذکر کنید که باتری در آن موجود نیست یا لوازم جانبی خاص با انواع خاصی از تلفن های هوشمند سازگار نیست.

برندسازی مشترک

یک استراتژی جالب و مفید دیگر در زمینه بسته بندی، برندسازی مشترک است. به زبان ساده، سازمان ها اغلب همکاری می کنند و می توانند از اشتراک این همکاری بهره مند شوند. بستنی ها از تعداد زیادی ماده مختلف استفاده می کند، که بسیاری از آن¬ها ممکن است مارک سازمانی دیگر باشد. 

چاپ جعبه دارو

نمادها 

بسته بندی یک نمایش بصری از یک محصول است و می تواند از مارک های مشخص و قابل اعتماد ویژگی های خاص بهره مند شود. به عنوان مثال، یک علامت 100٪ آلی روی یک جعبه غلات به کاربر نشان می دهد که شخص ثالث خارجی روند تولید سازنده غلات را تایید کرده است. استفاده از نمادهای قابل تشخیص می تواند اعتماد بین سازمان و مصرف کننده را ایجاد کند.

برچسب زدن محصول

این برچسب ها برای جلب توجه خریداران و همچنین ارائه اطلاعات مفید در مورد محصول هستند. برچسب ها برای جلب توجه خریداران است. استفاده از کلمات جذاب ممکن است باعث شود مشتریانی که مشغول پرسه زدن هستند محصول را متوقف و ارزیابی کنند. این برچسب احتمالا اولین چیزی است که مشتریان جدید مشاهده می کنند و بنابراین اولین برداشت خود را از محصول ارائه می دهند. برچسب ها توصیفی است، برچسب حامل اطلاعات مربوط به محصول است. برچسب پیوست اطلاعاتی را در اختیار مشتریان قرار می دهد تا به تصمیم خرید آن¬ها کمک کند یا به بهبود تجربه استفاده از محصول کمک کند. برچسب ها می توانند شامل این موارد باشند، مراقبت و استفاده از محصول، دستور العمل ها یا پیشنهادات، مواد لازم یا اطلاعات تغذیه ای، تضمین های محصول، نام و آدرس سازنده، عبارات وزن، فروش بر اساس تاریخ و تاریخ انقضا، هشدارها، نمادهایی که در برچسب ها استفاده می شوند. بسیاری از انواع نمادها برای برچسب بسته بندی در سطح ملی و بین المللی استاندارد شده اند. برای بسته بندی مصرف کننده، نمادهایی برای گواهینامه های محصول، علائم تجاری و اثبات خرید وجود دارد. 

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر