مزیت های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی

بازاریابی یکی از معروف‌ترین حرفه‌هایی است که امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. همانطور که می‌دانید هر حرفه‌ای برای دیده شدن نیاز به تبلیغات و معرفی دارد. بازاریابی هم از این قاعده مستثنا نیست. طراحی کاتالوگ برای بازاریابی یکی از راحت‌ترین راه‌های تبلیغات است که برای حرفه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درک بهتر این موضوع، طراحی کاتالوگ و بروشور دارویی را در نظر بگیرید.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

اولین قدم این شرکت‌ها برای تبلیغ و معرفی محصولات خود، همین بروشورها، کاتالوگ‌ها و کاورهای تبلیغاتی است. توسعه یک شرکت از مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی است. طبیعتا اگر یک کسب و کار بخواهد موفق شود، باید بتواند خود را به خوبی به دیگران معرفی کند. برای این کار هم نیاز به طراحی بروشور و کاتالوگ قوی است. برای اینکه بتوانید درباره مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی، انواع و کاربردهای آن‌ها، اطلاعات بیشتری کسب کنید، ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

کاتالوگ چیست؟

اگر بخواهیم کاتالوگ را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم که کاتالوگ نوعی دفترچه یا کتابچه‌ای است که اطلاعات مختلفی درباره یک شرکت، کارخانه، موسسه و یا معرفی محصول خاصی در آن درج شده است. این دفترچه‌ها برای اولین بار در قرن بیستم چاپ و طراحی شدند و تا به امروز دست خوش تغییرات زیادی شده‌اند. 

چاپ و بسته بندی بروشور و جعبه دارویی کیان مهرر
نمونه کار طراحی و چاپ جعبه دارویی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی در حرفه‌های مختلف این است که بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، یک رابطه برقرار می‌کند تا عموم مردم بتوانند شناخت بیشتری نسبت به تولید کنندگان و یا محصول مورد استفاده‌شان به دست بیاورند. کاتالوگ‌ها اگر به درستی طراحی شوند، می‌توانند درباره یک محصول یا خدمات خاصی، راهنمای کامل و جامعی ارائه دهند.

 امروزه بیشتر موسسه و کارخانه‌ها برای اینکه محصولات و خدمات خود را به عموم مردم معرفی کنند، از کاتالوگ استفاده می‌کنند. اطلاعات ثبت شده در این کاتالوگ‌ها به صورت سازمان دهی شده هستند و اگر به درستی طراحی شوند، می‌توانند در بازاریابی، تاثیر مثبتی داشته باشند.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی کلمه‌ای است که امروزه زیاد به گوش‌تان می‌خورد اما خیلی از افراد معنای آن را نمی‌دانند. به طور کلی به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و خدمات مختلفی که در حیطه‌ی کاری یک کسب و کار خاص ارائه و انجام می‌شود، بازاریابی می‌گویند. درواقع بازاریابی یک پل ارتباطی است که میان شرکت و موسسه که صاحب یک محصول و خدمت ویژه‌ای است، با مشتریان و گیرندگان آن برقرار می‌شود. 

مجموعه این فعالیت‌ها باعث می‌شود که یک کسب و کار به سمت بازار مصرفی و بازار هدف هدایت شود. کاری که بازاریابی انجام می‌دهد این است که به خدمات و محصولات یک شرکت، ارزش‌هایی اعطا می‌کند. سپس این ارزش‌های خلق شده را به مشتریانی که خواستار این محصولات و خدمات هستند، عرضه می‌کند. 

طراحی بروشور و کاتالوگ یکی از ساده‌ترین روش‌های تبلیغاتی است که برای بازاریابی کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی، اطلاع رسانی درباره کلیت یک کسب و کار است. بازاریابی فعالیت‌هایی نظیر برنامه ریزی، اجرا، شکل دهی، قیمت گذاری، رواج دادن، ارائه ایده جدید و ... را تحت پوشش قرار می‌دهد. این فعالیت‌ها و مبادلات برای صاحبان حرفه و کسب وکار، متقاضیان و مشتریان و به طور کلی جامعه بسیار با ارزش است. حالا که معنای بازاریابی را فهمیدید، راحت‌تر می‌توانید اهمیت و مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی را درک کنید.

دلایل اهمیت کاتالوگ‌ها در بازاریابی 

نحوه طراحی بروشور تبلیغاتی در بازاریابی، از اهمیت بالایی برخوردار است. چون کاتالوگ یکی از مهم‌ترین و در واقع اساسی‌ترین ابزارهای تبلیغاتی است که برای حیطه بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی و خارجی برای تبلیغات و تولید محتوا در رابطه با محصولات و خدمات خود، از کاتالوگ بهره می‌گیرند. دلیل محبوبیت زیاد این دفترچه‌ها به خاطر این است که تاثیر زیادی در جذب مشتری و در نتیجه فروش بیشتر دارند. 

از دیگر مواد اهمیت و مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی، این است که مشتریان با محصولات و یا خدمات یک شرکت و موسسه، بیشتر آشنا می‌شوند و می‌توانند برای سوالات خود پاسخ مناسبی پیدا کنند. مشتریان می‌توانند با استفاده از این کاتالوگ‌ها، درباره خدمات و محصولاتی که مد نظرشان است، اطلاعات مفیدی به دست آورند. وقتی مشتری با استفاده از این ابزار تبلیغات، جذب محصول و یا خدمات یک شرکت می‌شود، فروش آن موسسه افزایش پیدا می‌کند.

 در نتیجه هم متقاضی و هم صاحب کسب و کار سود می‌کنند. توسعه و پیشرفت شغلی یکی از نتایج و مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی است که باعث می‌شود میان مشتریان و صاحبان کسب و کار، تعامل بالایی ایجاد شود. کاتالوگی می‌تواند این تاثیرات را داشته باشد که نوع خدمات، جذابیت‌های محصولات و همچنین مزایای رقابتی محصولات را به خوبی به مشتریان خود عرضه کند.

 در طراحی حرفه‌ای کاتالوگ‌ها، دقت زیادی به عناصر بصری، رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر و نوع طرح می‌شود تا با محصولات و خدمات مورد نظر، همخوانی بالایی داشته باشند و بتوانند توجه مشتریان را جذب کنند. کاتالوگی که طراحی می‌شود باید به گونه‌ای باشد که احساس اعتماد و جذابیت را در مشتریان هدف، القا کند. از دیگر مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی این است که نسبت به سایر ابزارهای تبلیغاتی، در دسترس‌تر است و اشتراک گذاری آن در شبکه‌های مجازی و وب سایت‌ها بسیار آسان است.

انواع مدل کاتالوگ

یکی از مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی، متنوع بودن آن‌هاست. به طور کلی کاتالوگ‌ها بر اساس نوع صحافی، ابعاد، نوع چاپ و نوه کاربردی طبقه بندی می‌شوند که هرکدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند.

 بر اساس نوع صحافی

1-    صحافی مفتول تخت کاتالوگ-منگنه ساده: یکی از مزیت‌های طراحی کاتالوگ در بازاریابی به صورت مفتول تخت، ارزان و رایج بودن آن است.
2-    صحافی مفتول لوپ کاتالوگ: این مدل کاتالوگ‌ها، با اینکه از انعطاف پذیری بالایی در زمان ورق زدن برخوردار هستند ولی دوام کمتری دارند. 
3-    صحافی فنری کاتالوگ: این مدل صحافی برخلاف صحافی‌های مفتول لوپ و مفتول تخت، برای کاتالوگ‌هایی مناسب است که برگه‌های زیاد و سنگین دارند.
4-    صحافی چسب گرم کاتالوگ: این شیوه از کاتالوگ‌ها، برای کسب و کارهایی که کلاس بالایی دارند، بهترین مدل است. بدیهی است که نسبت به بقیه کاتالوگ‌ها، از قیمت بیشتری برخوردار است.

بر اساس نوع کاربری

1-    کاتالوگ‌های صنعتی: در کاتالوگ‌های صنعتی، جایی برای تکنیک اغراق وجود ندارد و بیشتر تمرکزها بر روی گواهینامه‌ها، توانمندی‌ها و پروژه‌ها است تا بتواند توجه بهترین سرمایه گذار را جلب کند.
2-    کاتالوگ‌های تبلیغاتی: از مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی می‌توان به تبلیغات و به نمایش گذاشتن ویژگی‌ها و معرفی یک محصول یا خدمت اشاره کرد. این مدل کاتالوگ‌ها بیشتر در نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 بر اساس ابعاد

یکی از مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی این است که هیچ محدودیتی برای ابعاد کاتالوگ وجود ندارد. با این حال اندازه‌های از پیش تعیین شده جهانی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اندازه‌های A4 و A5 است.

بر اساس نوع چاپ

از دیگر مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی، می‌توان به وسیع بودن متریال‌های مورد استفاده در چاپ‌شان اشاره کرد. بیشترین کاغذ مصرفی، کاغذ گلاسه با گرماژهای مختلف است.

کاربردهای کاتالوگ

همانطور که گفته شد، کاتالوگ‌ها انواع گوناگونی دارند که هرکدام از آن‌ها برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از کسب و کارها برای بازاریابی و معرفی محصولات و خدمات خود از این ابزار تبلیغاتی قدرتمند استفاده می‌کنند. در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای کاتالوگ‌ها اشاره خواهیم کرد.

در جهت معرفی محصول یا خدمت

یکی از ابزارهای تبلیغاتی رایجی که امروزه برای معرفی یک محصول و یا خدمت خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاتالوگ است. البته معرفی محصول توسط کاتالوگ نسبت به معرفی یک خدمت، از جذابیت بیشتری برخوردار است. توجه داشته باشید که بروشور و تراکت‌ها نیز از ابزارهای مهمی در تبلیغات به شمار می‌آیند اما نسبت به کاتالوگ‌های تبلیغاتی، کاربرد کمتری دارند. از مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی می‌توان به خلاصه بودن اطلاعات درج شده و تصاویر با کیفیت در آن اشاره کرد که باعث می‌شود یک روش شیک و جذاب‌تری برای تبلیغ باشد. به طور کلی در کاتالوگ‌ها بیشتر بر روی جزئیات طراحی ظاهری و تصاویر و شکل‌ها تمرکز می‌شود و جزئیات فنی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. البته این به این معنا نیست که در کاتالوگ‌ها، هیچ متنی وجود ندارد. متن‌هایی که در کاتالوگ‌ها استفاده می‌شوند، محدود و خلاصه هستند و بیشتر از توضیحات متنی، معرفی بصری وجود دارد.

در جهت بازاریابی

 یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی، این است که مشتری با ویژگی‌های ظاهری و اساسی یک محصول آشنا می‌شود و می‌تواند راحت‌تر درباره خرید آن، تصمیم گیری کند. البته برای بازاریابی هر محصول و کسب و کاری، مراحل مختلفی در زمینه طراحی کاتالوگ انجام می‌گیرد که توضیح آن‌ها از حوصله این بحث خارج است. 

انواع پوشش چاپی در کیانمهر
نمونه چاپ و بروشور دارویی کیانمهر

چرا باید کیان مهر را برای طراحی کاتالوگ انتخاب کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی، معرفی برند و توسعه و پیشرفت یک کسب و کار است. روش‌های تبلیغاتی زیادی برای این منظور وجود دارد که طراحی کاتالوگ یکی از این شیوه‌هاست. کاتالوگ‌ها نه تنها حاوی اطلاعات مهمی درباره یک محصول یا خدمت هستند، بلکه مخاطب را هم برای انتخاب و خرید ترغیب می‌کنند و همین باعث می‌شود که میزان فروش شرکت مد نظر افزایش یابد.
 با این حال نمی‌توان از هر کاتالوگی این انتظار را داشت. شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر یکی از برترین شرکت‌هایی است که در زمینه تولید انواع کاتالوگ‌ها و بروشورها کارنامه درخشانی دارد. یکی از مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی، متنوع بودن آن‌هاست. این مجمتع با توجه به نیاز شما، کاتالوگ‌های بسیار متنوعی طراحی می‌کند و شما می‌توانید با هر بودجه و نیازی که دارید، اقدام به خرید این کاتالوگ‌ها کنید. 
از دیگر مزایای این شرکت، می‌توان چاپ بروشور و کاتالوگ با کیفیت با استفاده از مواد اولیه مرغوب و تجهیزات پیشرفته، تحویل به موقع سفارشات، ارسال سریع، طراحی حرفه‌ای و قیمت مناسب اشاره کرد. همه این عوامل در کنار هم باعث شده‌اند که مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر، عنوان بهترین شرکت را در این زمینه دریافت کند.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم، نکاتی که لازم بود درباره مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی بدانید را توضیح دهیم. همانطور که ذکر شد، هر حرفه‌ای برای دیده شدن نیاز به ابزارهای تبلیغاتی دارد. یکی از این ابزارها، بروشورها و کاتالوگ‌ها است که محصولات، خدمات و به طور کلی برند یک شرکت و یا موسسه را با استفاده از توضیحات مختصر و مفید، عکس‌ها و جلوه‌های بصری جذاب، برند، به مشتریان و متقاضیان معرفی می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی این است که با ارائه اطلاعات کامل و جامع، مشتریان بیشتری را جذب کند و در نتیجه فروش را افزایش دهد، به شرطی که برای طراحی آن زمان و تلاش و هزینه مناسبی صرف شود. اطلاعاتی که درباره جزئیات محصول، قیمت‌ها، ویژگی‌ها، مشخصات فنی و نحوه استفاده در کاتالوگ و بروشور ثبت می‌شود، به مشتریان کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند درباره خرید آن محصول تصمیم بگیرند.  همچنین قابلیت لمس و نمایش این ابزار تبلیغاتی فیزیکی باعث شده است که مشتریان و متقاضیان بتوانند ارتباط بیشتری با محصولات و خدمات یک شرکت برقرار کنند و بیشتر به استفاده از آن‌ها ترغیب شوند.

سوالات متداول

کاتالوگ چه تفاوتی با بروشور دارد؟ کاتالوگ بیشتر بر روی تصاویر جذاب و ویژگی‌های ظاهری مهم و اساسی محصول تمرکز می‌کند و دارای متن کمتری است اما در بروشور بیشتر مشخصات فنی و جزئیات محصول آورده می‌شود.

چه سایزی برای چاپ کاتالوگ استاندارد است؟ یکی از مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی این است که هیچ محدودیتی در ابعاد آن وجود ندارد. اما چاپ کاتالوگ باید به گونه‌ای باشد که پرتی و هدر رفت کاغذ حداقل میزان باشد تا در هزینه‌ها صرفه جویی شود.

کاتالوگ‌ها را به چند دسته می‌توان تقسیم کرد؟ ابعاد، نوع چاپ، کاربرد و نوع صحافی از جمله مواردی است که باعث متفاوت بودن کاتالوگ‌ها می‌شود.

چگونه می‌توان از میان این همه مدل تشخیص داد که کدام مدل برای کسب و کار ما مناسب‌تر است؟ با توجه به ویژگی‌های هر مدل می‌توانید تشخیص دهید که کدام مورد برای شما مناسب‌تر است اما برای اطمینان بیشتر بهتر است  از متخصصان طراحی کاتالوگ هم کمک بگیرید.

چه نوع متریالی بیشتر در طراحی کاتالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ همانطور که گفته شد یکی از مزیت‌های طراحی کاتالوگ برای بازاریابی، متنوع بودن کاغذ مورد استفاده در چاپ‌شان است. البته کاغذ گلاسه در این زمینه کاربرد بیشتری دارد.

چه اطلاعاتی باید در کاتالوگ ارائه شود؟ معرفی برند و حوزه فعالیت آن، تصاویری از محیط کار، معرفی مجوزها و تاییدیه‌ها، گواهینامه استاندارد یا ایزو، راه‌های ارتباطی، معرفی خدمات و یا محصولات مورد نظر، معرفی روش‌های خرید از جمله مواردی است که باید در یک کاتالوگ حرفه‌ای وجود داشته باشد.

مهم‌ترین قدم برای چاپ یک کاتالوگ با کیفیت چیست؟ اصلی‌ترین اقدام برای طراحی کاتالوگ‌های با کیفیت، نوع چاپ آن است.

واحد تحقیق و توسعه : شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر