طراحی و انواع چاپ بسته‌بندی حبوبات

طراحی و انواع چاپ بسته‌بندی حبوبات

در بخش صنایع غذایی، تولید و بسته‌بندی حبوبات یکی از پرجاذبه‌ترین انواع بسته‌بندی است. همانطور که می‌دانید حبوبات در سبد غذایی ما ایرانیان یکی از پرمصرف‌ترین محصولات است. 
تقاضای خرید حبوبات در بازار مواد غذایی بسیار زیاد است و به همین جهت این بازار سود مناسبی برای سرمایه‌گذاران خود دارد. پس به همین خاطر است که بسیاری از برندهای مواد غذایی تولید و بسته‌بندی حبوبات را در سبد محصولات خود قرار می‌دهند.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

در نتیجه شما برای اینکه در بازار حبوبات پیشرفت کنید و تجارت خود را گسترش‌ دهید، باید ویژگی متمایزی نسبت به رقیبان خود داشته‌ باشید. پیشنهاد ما به شما این است که بسته‌بندی حبوبات خود و انواع چاپ آن را به تیم‌های متخصص و خلاص بسپارید و در این رابطه ریسک نکنید. این تیم‌ها با کادر مجرب و حرفه‌ای خود برای محصولات شما طرح‌های خلاقانه‌ای طراحی می‌کنند. در ادامه قصد داریم در رابطه با طراحی بسته‌بندی حبوبات بطور مفصل صحبت کنیم و نکات مهم آن را بیان کنیم.

چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه کار چاپ و بسته بندی کیان مهر

چاپ بسته‌بندی حبوبات با کاغذ کرافت

پاکت کرافت یکی از مناسب‌ترین و بهترین انتخاب‌ها جهت طراحی بسته‌بندی‌ حبوبات است. اگر قصد دارید حبوبات موردنظر را به کشورهای خارجی صادرکنید یا اینکه آن‌ها را در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به نمایش بگذارید، از کاغذ کرافت استفاده ‌کنید.

این کاغذ نسبت به دیگر کاغذها دارای مقاومت و انعطاف‌پذیری بیش‌تری است و با محیط زیست نیز کاملا سازگار است. کاغذ کرافت را می‌توان بطور کامل بازیافت کرد. همچنین خوب است بدانید که کاغذهای کرافت انواع مختلفی دارند که هرکدام مصارف مخصوص به خود را دارد.

برای مثال در بسته‌بندی میوه، الگوی خیاطی، کاغذهای بیمارستانی و کاغذهای مورد نیاز در دستگاه‌های اتوکلاو از کاغذ کرافت ۴۰ گرمی استفاده می‌شود اما برای ساخت انواع پاکت، بسته‌بندی پوشاک و موادغذایی، لمینیت و... از کاغذ کرافت ۷۰ تا ۱۴۰ گرمی استفاده می‌شود.

چاپ بسته‌بندی حبوبات با کاغذ کرافت در چاپخانه‌ها با روش افست صورت می‌گیرد؛ ابتدا در این روش ۱۰۰۰ عدد تیتراژ چاپ می‌شود و کار آغاز می‌شود.

همچنین معمولا از کاغذ کرافت‌هایی با رنگ سفید یا قهوه‌ای استفاده‌ می‌شود. در نهایت با  استفاده از روش چاپ افست و بکارگیری طراحی مدرن و نوین یک بسته‌بندی لوکس و شکیل ارایه می‌شود.

در نهایت دقت داشته ‌باشید که برای بسته‌بندی حبوبات به این خاطر که عوامل محیطی مختلف مانند دما و رطوبت بر روی کیفیت آن‌ها تاثیر مخرب دارند، کاغذ کرافت بهترین و مناسب‌ترین انتخاب است.

این نوع بسته‌بندی دارای ویژگی‌های فراوانی نظیر؛ مقاومت مکانیکی، مقاومت در برابر پارگی، قدرت جذب بالای کاغذ، جلوگیری از خراب‌ شدن حبوبات و خشکبار است.

 در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین مزایای کاغذهای کرافت می‌پردازیم.

1-کم‌هزینه و مناسب 

کاغذ کرافت در کسب‌وکارهایی که تنها به‌دنبال یک کاغذ قهوه‌ای رنگ نیستند و قصد دارند در صنعت خود متمایز و خاص باشند، بسیار مناسب است. به این دلیل که بر روی این نوع کاغذها می‌توان انواع طرح‌ها را چاپ کرد.

البته که این نوع کاغذ به‌تنهایی بر روی مخاطب و مشتری اثرگذار است اما زمانی که بر روی آن طرح‌های ساده طراحی و چاپ می‌شود، نسبت به گذشته جذاب‌تر و چشمگیرتر می‌شوند. درنهایت شما با استفاده از کاغذ کرافت در بسته‌بندی‌های خود در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌اید.

2-سازگار با محیط زیست 

کاغذ کرافت هیچ آلودگی ایجاد نمی‌کند و قابل بازیافت و تجربه در طبیعت است. شما می‌توانید در بسته‌بندی محصولات و خدمات خود از این کاغذهای ارزان‌ قیمت استفاده‌ منیپ و با وارد شدن در جنبش حفاظت از محیط زیست، چهره‌ی برند خود را بطور کامل تغییردهید. همچنین دقت داشته‌ باشید که امروزه با آگاهی بیش‌تر مردم نسبت به مشکلات محیط زیستی، افراد بیش‌تری جذب برندهایی می‌شوند که از محیط زیست حمایت می‌کنند.

3-مقاومت 

کاغذهای کرافت نسبت به دیگر انواع بسته‌بندی‌های کاغذی انعطاف‌پذیری بیش‌تری دارند. شما می‌توانید این کاغذها را ضد آب کنید یا اینکه از انواع زیپ و پنچره‌های شفاف بر روی آن‌ها استفاده‌کنید. همچنین این کاغذها به دلیل استحکام بی‌نظیر و فوق‌العاده در بسته‌بندی‌های ایستاده استفاده می‌شوند.

4-تنوع رنگ

کاغذهای کرافت دارای رنگ‌های متنوع هستند و تمام سلایق و نیازها را در برمی‌گیرند. این کاغذها در رنگ‌های سفید، کرمی، قهوه‌ای و زرد تولید و عرضه می‌شوند.

چاپ بسته بندی حبوبات با پلاستیک

چاپ بسته‌بندی حبوبات با پلاستیک چهار رنگ

این نوع بسته‌بندی حبوبات برای کشاورزان و تولیدکنندگانی که حبوبات را در حجم بالا تولید می‌کنند، کاملا مناسب است. حداقل چاپ، یک تن با این چاپ است و برای صادرات و فروش در بازارهای داخلی بسیار مناسب و مقرون ‌به ‌صرفه است.

بسته‌بندی پلاستیکی به سه صورت شفاف،‌ چاپی و چاپی با پنچره‌ای شفاف موجود است. در نوع شفاف این نوع بسته‌بندی از یک پلاستیک کاملا ضخیم و شفاف استفاده می‌شود که در آن محتویات بسته به طور کامل قابل دیدن هستند.

نوع چاپی این نوع بسته‌بندی نیز بسیار جذاب بوده و طرح‌های مختلف با رنگ‌های خاص را بر روی پلاستیک می‌زند که در نگاه اول مخاطب نمی‌تواند از دور محتویات بسته را تشخیص ‌دهد. جذابیت و طرح رنگ این نوع بسته‌بندی تنها دلیلی است که افراد به آن جذب می‌شوند‌.

نوع چاپی با پنچره شفاف هر دو مزیت‌های نمونه قبل را دارد و تنها تفاوت این نوع بسته‌بندی نسبت به دیگر انواع این است که بخش کوچکی از محصول را جهت دید بیش‌تر مخاطب و اطمینان از کیفیت محصول به طور شفاف نمایش داده می‌شود.
امروزه محصولات برندهای معروف و شناخته‌شده معمولا از چاپ چهار رنگ در بسته‌بندی پلاستیک استفاده می‌کنند.

طرح منحصربه‌فردی که در بسته‌بندی این نوع محصولات به‌وجود می‌آید برگرفته از کاربردها و ویژگی‌های مختلفی است که هر محصول دارد. احتمالا برای شما کمی سخت و پیچیده خواهد بود که برای هریک از حبوبات طراحی خاصی داشته ‌باشید، پس می‌توانید به افراد خبره و متخصص در حوزه‌ی طراحی بسته‌بندی‌ حبوبات مراجعه‌کنید و طرح‌های مناسب و‌مدنظر خود را تهیه نمایید.

مزایای استفاده از پلاستیک در بسته‌بندی حبوبات

پلاستیک‌ها بسیار سبک هستند و با وزن کم خود هزینه‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی را کاهش می‌دهند. همچنین در دستگاه‌های اتوماتیک از قابلیت شکل‌پذیری بالایی برخوردار هستند.

بسته‌بندی‌های پلاستیکی نسبت به دیگر انواع بسته‌بندی ارزان‌تر هستند و دربرابر شرایط محیطی مختلف و آسیب‌ها ازجمله رطوبت، حرارت، نور، خاصیت اسیدی و قلیایی مقاوم هستند. از مزیت‌های بزرگ بسته‌بندی پلاستیکی کاربرد آسان آن‌ها است که به راحتی مصرف‌کننده می‌تواند آن‌ را باز کند و استفاده نماید.

چاپ بسته‌بندی حبوبات با پلاستیک آماده 

چاپ بسته‌بندی حبوبات با پلاستیک آماده شامل چاپ تک رنگ و چاپ سیلک است.
چاپ سیلک روشی برای چاپ تصویر بر روی پلاستیک است. در این روش تصویر دلخواه و مورد نظر بر روی پارچه‌ای توری پیاده‌سازی می‌شود و سپس بخش‌هایی که قرار نیست رنگ شود را توسط یک مسدود کننده می‌پوشانند و رنگ دلخواه را بر روی توری می‌ریزند.  در این روش با کاردک مخصوص کار را به پلاستیک منتقل می‌کنند. خوب است بدانید که بسته‌بندی حبوبات با چاپ سیلک بسیار جالب است و طرفداران بسیاری نیز دارد.
البته دقت داشته ‌باشید که این نوع چاپ و بسته‌بندی تنها با یک رنگ خاص انجام نمی‌گیرد و می‌توان یک یا چند رنگ را بر روی پلاستیک پیاده‌سازی کرد و طرح‌های رنگارنگ و جذاب به‌ وجود آورد. همچنین فراموش نکنید که شما می‌توانید در این نوع طراحی و چاپ از چند رنگ استفاده کنید، اما با محدودیت رنگ مواجه هستید و این یکی از معایب چاپ سیلک است. همچنین لازم به ذکر است که کیفیت چاپ سیلک زمانی که از چند رنگ استفاده می‌کنید، بسیار کاهش می‌یابد. پس بهتر است از یک رنگ استفاده کنید تا یک بسته‌بندی باکیفیت از لحاظ طرح داشته ‌باشید.

مزایای چاپ سیلک 

چاپ سیلک دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن می‌پردازیم.

1-چاپ سیلک بر روی قطعات مختلف 

از چاپ سیلک می‌توان بر روی قطعات مختلف صنعتی و تزیینی نظیر؛ نایلکس، پارچه، کیف دستی، حوله، روسری، شیشه، ورق‌های فلزی، کارتن، ظروف یکبار مصرف، انواع بطری‌های پلاستیکی، قطعه‌های میلگرد، فیلتر خودرو و... استفاده‌کرد. دقت داشته ‌باشید که تنوع این نوع چاپ را در هیچ نوع چاپ دیگری مشاهده نخواهید کرد.

انواع بسته بندی حبوبات

2-انواع متفاوت رنگ‌ها

خوب است که بدانید در چاپ سیلک می‌توان از انواع رنگ‌ها نظیر؛ رنگ‌های روغنی، پی‌وی‌سی و... استفاده‌کرد.

3-هزینه کم در تیراژهای پایین 

چاپ سیلک برای افرادی که قصد دارند در تیراژهای پایین چاپ محصولات را انجام‌دهند، بسیار مناسب است. برای مثال مناسب‌ترین انتخاب برای چاپ دوهزار کیف‌دستی، چاپ سیلک است.

4-زیبایی چاپ و شفافیت آن

در چاپ سیلک رنگ بطور مستقیم بر روی قطعه موردنظر می‌نشیند و به همین جهت رنگ زنده و درخشنده‌ای ایجاد می‌شود. در سمت دیگر در انواع چاپ‌ها رنگ ابتدا بر روی یک سری ملزومات قرارمی‌گیرد و سپس به قطعه منقل می‌شود و به همین خاطر درخشندگی و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

5-نیاز به فضای کم

چاپ سیلک را می‌توان با ابتدایی‌ترین امکانات و در کمترین فضا انجام ‌داد. دقت داشته‌ باشید که هزینه راه‌اندازی گارگاه چاپ سیلک و آموزش آن بسیار کم بوده و به همین جهت شما تحت فشار مالی و اقتصادی قرار نمی‌گیرید.

چاپ بسته‌بندی حبوبات با جعبه و کارتن

امروزه جعبه و کارتن‌های مختلفی در بازار برای بسته‌بندی محصولات مختلف ارایه می‌شوند و انتخاب بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها برای بسته‌بندی حبوبات امری دشوار است. 
زمانی که جعبه و کارتن مرغوب و مناسب برای محصول خریداری کردید، می‌توانید چاپ آن را به بهترین مراکز چاپ بسپارید تا درنهایت بهترین خروجی برای شما به ‌وجود آید. 
تیتراژ چاپ بسته‌بندی حبوبات با جعبه و کارت حداقل از ۱۰۰۰ عدد شروع می‌شود. لازم به ذکراست که چاپ جعبه و کارتن به صورت چاپ افست انجام می‌گیرد. 
اگر قصد دارید حبوبات خود را در داخل یا خارج کشور توزیع‌کنید، پیشنهاد ما به شما این است که از بسته‌بندی چاپ جعبه و کارتن استفاده‌ کنید.

مزایای بسته‌بندی حبوبات با جعبه و کارتن 

مزایای بسته‌بندی حبوبات در کارتن یا جعبه از دو زاویه‌ی مختلف قابل بررسی است که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای زیست‌محیطی استفاده از جعبه و کارتن

کاغذ و مقوا که در این نوع بسته‌بندی بکار می‌روند، تجدیدپذیر هستند و به راحتی بازیابی می‌شوند و می‌توان از آن‌ها مجدد برای ساخت بسته‌بندی کاران و جعبه استفاده‌ کرد.

مزایای اسکلت‌بندی استفاده از جعبه و کارتن

•دارای مقاومت و استحکام مناسب در برابر آسیب‌های محیطی نظیر؛ فشار، پارگی، ضربه و... 
•بهره‌مندی از تهویه‌ هوا با ایجاد حفره‌های خاص
•شکل‌گیری و انعطاف‌پذیری به صورت گوناگون
•مقاوم در برابر کاهش و افزایش دمای محیط
•قابل استفاده در چاپ و طراحی شکیل و زیبا
•و...

کاربرد چاپ لیتوگرافی
نمونه چاپ بسته بندی لیتوگرافی

چاپ افست چیست؟

چاپ افست که به ‌عنوان لیتوگرافی شناخته می‌شود، روشی برای چاپ انبوه است که در آن تصاویر و رنگ‌ها از طریق غلتک‌های مشخص ‌شده روی صفحات فلزی حرکت می‌کنند  و در نتیجه چاپی باکیفیت‌ به ‌وجود می‌آید. 
لازم به ذکر است که این نوع چاپ، مناسب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین نوع چاپ برای مقادیر بسیار زیادی از صفحات است.

مزایای چاپ افست 

مزیت اصلی و مهم چاپ افست، کیفیت بالای تصاویر چاپی و تثبیت رنگ روی کاغذ است. همچنین این نوع چاپ امکان چاپ در تیتراژ بالا را فراهم می‌کند و به همین جهت برای سازمان‌ها و موسسات متوسط و بزرگ بسیار مناسب و مقرون ‌به صرفه است.

کاربردهای چاپ افست 

چاپ افست رایج‌ترین و متداول‌ترین روش برای چاپ روزنامه، کتاب، مجله، بروشور، چرم و... است. درنتیجه بیش‌ترین استفاده‌ی این نوع چاپ در بستر کاغذ است. 

لازم است بدانید که چاپ افست انتخاب گسترده‌ای به مشتریان ارائه نمی‌دهد و مخاطبان گزینه‌های انتخاب فراوان ندارند اما به‌خاطر کیفیت چاپ بالا، سرعت چاپ بالا و هزینه نسبتا کم این نوع چاپ حدود ۶۵ درصد از سهم بازار چاپ جهان را دردست دارد.

جمع بندی

در مطالب فوق به بسته‌بندی حبوبات و انواع آن پرداختیم و بررسی کردیم که هریک از این انواع دارای چه مزایایی هستند.

بدون شک می‌دانید که یک بسته‌بندی مناسب و شکیل تا چه اندازه در فروش یک محصول اثرگذار است. می‌توان گفت که مخاطب با دیدن بسته‌بندی تصمیم می‌گیرد که محصول موردنظر را خریداری نماید یا خیر.

همانطور که گفتیم حبوبات امروزه در سبد محصولات پرمصرف موادغذایی جای‌دارد و بصورت بسته‌بندی شده یا فله‌ای در بازار به ‌فروش می‌رسد. اصلی‌ترین دلیلی که موجب می‌شود تا افراد حبوبات را بصورت بسته‌بندی شده انتخاب کنند، اطمینان از سلامت و مرغوبیت کالا و رعایت استانداردهای بهداشتی است. 

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو جمعیت جهان، تهیه مواد غذایی سالم و با ماندگاری طولانی‌مدت است، هرساله مقادیر زیادی از مواد غذایی تولیدی به‌علت عوامل فیزیکی و شیمیایی مختلفی از بین می‌روند و از چرخه مصرف خارج می‌شوند. بسته‌بندی نقش مهم و اثرگذاری در حل این مشکل و جلوگیری از رخ‌دادن آن دارد.

زمانی که بسته‌بندی حبوبات بصورت خلاقانه و استاندارد انجام‌ گیرد، موجب ارزش افزوده محصول تولید شده می‌شود.

همچنین بسته‌بندی و طرح مناسب آن می‌تواند در تسهیل صادرات حبوبات به کشورهای دیگر اثرگذار باشد. پس از اهمیت بسته‌بندی غافل نشوید و آن را به‌درستی و بطور کامل انجام ‌دهید تا نتایج فوق‌العاده و بی‌نظیر آن را مشاهده‌ کنید.

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر