روکش UV چیست؟ افزایش جذابیت چاپ با روکش یو وی

افزودن انواع روکش چاپ از جمله روکش‌های UV علاوه بر این که منجر به محافظت از محصول می‌گردد، حرفه بودن چاپ را نیز به رخ می‌کشد. علاوه بر زیبایی‌های ظاهری که روکش‌ها به همراه دارند، می‌توانند زمان تکمیل فرآیند چاپ را نیز کاهش دهند و دلیل این سخن نیز خشک شدن سریع روکش‌ها می‌باشد. برای همین نیز می‌توان به محض چاپ شدن بدون صرف وقت به دلیل خشک شدن سریع، اقدام به برش آنان کرد. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در مورد روکش UV خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. 

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

 

روکش UV چیست؟

روکش‌های UV به کالای چاپ شده زیبایی و نمای خاصی می‌دهد و رنگ‌ها را زنده‌تر و عمیق‌تر به نمایش می‌گذارد. نکته جالب در مورد روکش‌های یو وی این است که این نوع پوشش بالاترین میزان درخشندگی را ایجاد می‌کنند. این پوشش بر روی جوهر چاپ شده کاغذ قرار می‌گیرد و هنگامی که در معرض نور UV قرار می‌گیرد خیلی زود خشک می‌شود. با توجه به مقاومت بالایی که روکش UV دارد، از آن برای مواردی که استفاده زیادی دارند به مانند کارت‌های ویزیت، کارت پستال و جلد کتابچه استفاده می‌شود. یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد پوشش UV نیز این است که می‌توان از آن به صورت کلی و یا جزئی استفاده کرد.

البته لازم به ذکر است که پوشش‌های UV به دلیل سختی که دارند در هنگام تراش خوردن ممکن است که دچار ترک خوردگی شوند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید سعی کنید تراش روکش UV را بلافاصله بعد از خشک شدن انجام دهید. 

چرا به آن روکش UV گفته می‌شود؟

پوشش UV در حقیقت نوعی روکش است که به واسطه چاپ افست بر روی کاغذ مرطوب صورت می‌گیرد و بعد از آن بلافاصله به کمک نور UV خشک می‌شود. برای همین نیز به آن روکش UV گفته می‌شود. انواع مختلفی از مواد برای پوشش UV مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آنان می‌توان به پلی اتیلن، کربنات کلسیم و کائولینیت اشاره کرد.

شرکت چاپ کیان مهر
نمونه چاپ و بسته بندی کیان مهر

روکش UV بسته به کاربردی که دارد می‌تواند از نظر بازتابی و ضخامت متفاوت باشد. روکش‌های UV را می‌توان بر روی کل سطح و یا قسمت خاصی از محصول اعمال کرد. از طرفی نیز لازم است به این موضوع اشاره کنیم که پوشش UV ، قیمت چاپ جعبه دارویی که یکی از صنعت‌های مهم روز می‌باشد را نیز به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. 

انواع پوشش UV

بسته به نوعی که می‌خواهید چاپ خود را بر روی محصول مورد نظر خود اعمال کنید، روکش‌های UV دارای انواع مختلفی است که در ادامه به برخی از آنان اشاره خواهیم کرد.

1. UV براق

همان گونه که از نام این نوع روکش مشخص است، براق ترین نوع روکش‌های UV را برای شما فراهم می‌کند. اگر به دنبال براقیت و جذاب شدن روکش هستید، این نوع روکش بهترین گزینه برای شما خواهد بود. البته این نوع روکش به دلیل براقیت بالایی که دارد ممکن است که خوانایی را سخت کند. برای جلوگیری از این وضعیت می‌توانید از پوشش UV برای تنها برای چاپ نقطه‌ای استفاده کنید. 

2. UV مات

پوشش مات زیبایی و ظرافت را به ارمغان می‌آورد. این نوع روکش را می‌توانید برای مواقعی استفاده کنید که قصد دارید یک قسمت را بیشتر از قسمت‌های دیگر برجسته نشان دهید. علاوه بر این می‌توانید از روکش‌ UV مات به عنوان یک پوشش کلی برای محصول خود استفاده کنید تا که ظاهری جذاب و شیک را به نمایش بگذارید. از آنجایی که روکش UV مات دارای هزینه نسبتا زیاد و نیز مستعد اثر انگشت می‌باشد، در موارد زیادی کاربرد ندارد.

3. UV مرواریدی

این نوع روکش براقیت را به مانند یک مروراید به نمایش می‌گذارد. در این نوع روکش برای دستیابی به براقیت مرواریدی از ترکیبات فلزی در رنگ‌های متفاوت استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های اصلی که این نوع روکش به همراه دارد، طیف رنگ بالای آن می‌باشد. برای همین نیز از این نوع روکش بیشتر برای محصولاتی به مانند لوازم آرایشی استفاده می‌شود و زیبایی بسیاری را به آنان می‌بخشد. 

4. UV پوست پرتقالی

روکش‌های UV پوست پرتقالی نوعی از روکش است که زیبایی بصری بسیاری را به ارمغان می‌آورد. از این نوع روکش برای بسته بندی، کاتالوگ و نیز بروشور استفاده می‌شود. این نوع روکش علاوه بر زیبایی خاصی که دارد، کار کردن با آن نیز بسیار لذت بخش و سرگرم کننده می‌باشد. این نوع پوشش به دلیل زیبایی منحصر به فردی که دارد، محبوبیت بسیاری دارد.  

مزایای روکش UV چیست؟

روکش‌های UV در مقایسه با سایر روکش‌های موجود در بازار مزیت‌هایی را دارند. به همین دلیل نیز در سالیان گذشته محبوب‌ترین نوع روکش در بازار به شمار می‌روند؛ حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به برخی از مزیت‌های روکش UV اشاره کنیم. 

1. روکش براق و درخشان: یکی از مزیت‌های منحصر به فردی که روکش‌های UV به همراه دارد، عمق رنگ بالا و زنده بودن رنگ می‌باشد. به واسطه استفاده از روکش UV همه چیز واضح‌تر به نظر می‌رسد و به همین دلیل نیز این نوع پوشش یکی از محبوب‌ترین انواع روکش در میان سایر روکش‌ها به شمار می‌رود. 

2. مقاومت در برابر خط و خش: در صورتی که از بروشور و یا کاتالوگ به میزان زیاد استفاده می‌کنید، بهترین گزینه برای شما روکش‌های UV می‌باشد. روکش‌های UV یک لایه محافظتی را ایجاد می‌کنند که مقاومت بالایی را در برابر خط و خش دارد. این موضوع سبب شده است که روکش UV در کنار براقیت و زیبایی از مقاومت بالایی نیز برخورد دار باشد. 

3. خشک شدن سریع: همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، لحظه‌ای که نور UV به روکش برخورد می‌کند بلافاصله خشک می‌شود و دیگر نیازی به صرف زمان طولانی برای خشک شدن آن نخواهد بود. وقتی زمان کمتری برای خشک شدن صرف شود، تولید نیز در زمان کمتری صورت خواهد گرفت و محصول سریع‌تر به دست مشتری خواهد رسید. این مزیت یک ویژگی مهم برای بسته بندی تجارت الکترونیک به شمار می‌رود، زیرا در این نوع بازار تنها نقطه تماس فیزیکی شما با مشتریان بسته بندی محصول می‌باشد. 

روکش چاپ uv
انواع روکش چاپ uv

4. دوستدار محیط زیست: چاپ مواردی را که تحت روکش‌های UV قرار گرفته‌اند به گونه‌ای است که می‌توان به آسانی اقدام به بازیافت آنان کرد. پس با توجه به این مسئله می‌توان نتیجه گیری کرد که روکش‌های UV هیچگونه خطری را برای محیط زیست به همراه ندارد و از این نظر بهترین نوع روکش به شمار می‌روند. 

5 مقاومت در برابر آب: یکی دیگر از مزیت‌هایی که این نوع پوشش به همراه دارد، مقاومت آن در برابر آب می‌باشد. این مزیت سبب شده است که این نوع روکش بهترین گزینه برای کاتالوگ‌ها و بروشورها به شمار برود. 

6. مناسب برای همه سطوح: یکی از مزیت‌های منحصر به فردی که روکش UV دارد این است که می‌توان از آن برای هر سطحی استفاده کرد. برای همین نیز امروزه بسیاری از افراد از این نوع روکش برای افزایش مقاومت سطوح چاپی خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال از این نوع روکش می‌توان برای پوشش سطوحی  مانند کاغذ، شیشه، کاشی و چوب استفاده کرد. با استفاده از این روکش رنگ‌ها با ثبات تر خواهند بود و در برابر عوامل آسیب‌زا مقاومت بیشتری را از خود نشان خواهند داد. 7. وضوح بالا: یکی دیگر از مزیت‌های UV این است که به لوگو‌ها و عکس‌ها وضوح بیشتری را می‌بخشد. دلیل این رخ داد نیز توانایی UV در غنی کردن رنگ‌ها می‌باشد. 

آیا پوشش UV برای کار شما مناسب است؟

پوشش UV از محصول شما در برابر ساییدگی و آسیب‌هایی از این دست محافظت خواهد کرد. البته لازم به ذکر است، در صورتی که قصد استفاده از روکش UV را دارید، برای این که پوشش مورد نظر از براقیت و مقاومت بالایی برخوردار باشد، باید از کاغذ‌هایی استفاده کنید که از نظر وزن و جنس متناسب با محصولی باشند که قصد چاپ بر روی آن را دارید.

همچنین استفاده از روکش‌های UV کاهش هزینه چاپ و بسته بندی را نیز به همراه خواهد داشت.  به صورت کلی پوشش UV برای آن دسته از محصولاتی کاربرد دارد که موارد استفاده بالایی دارند؛ از جمله این موارد می‌توان به کارت ویزیت اشاره کرد. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با روکش UV و برخی از خصوصیات منحصر به فرد آن آشنا کنیم. همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، روکش‌های UV به مقاومت و زیبایی سطوح چاپی کمک بسیاری خواهند کرد. همچنین به دلیل قابلیت بازیافتی که روکش UV دارد،

می‌توان آن را دوستدار طبیعت دانست که در بسیاری از انواع روکش این خصوصیت را شاهد نیستیم. در حال حاضر در صنعت‌های بسیاری از این نوع روکش استفاده می‌شود که از جمله آنان می‌توان به صنعت چاپ جعبه دارویی اشاره کرد. 

روکش‌های UV علاوه بر خوبی‌هایی که دارد، معایبی را نیز به همراه دارد که از جمله مهمترین آنان ترک خوردن بعد از تراشه خوردن می‌باشد. اما به صورت کلی اگر به دنبال این هستید که سطوح چاپی نمایی جذاب داشته باشند و علاوه بر زیبایی مقاومت بالایی را نیز از خود به نمایش بگذارند، توصیه ما به شما عزیزان استفاده از روکش UV می‌باشد. 

سوالات متداول

روکش‌های UV چه کمکی به جذابیت چاپ می‌کند؟ روکش‌های UV وقتی که بر روی یک سطح چاپی قرار می‌گیرند منجر به براقیت و نیز شفافیت آن می‌شوند. همین مسئله سبب شده است که ظاهری جذاب را در سطوحی که از این نوع روکش در آنان استفاده می‌شود شاهد باشیم. علاوه بر این روکش‌های UV به مقاومت سطوح چاپی نیز کمک خواهند کرد. 

مزیت‌های استفاده از روکش UV چیست؟ استفاده از روکش‌های UV مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد که از جمله آنان می‌توان به ایجاد مقاومت در برابر آب، مناسب بودن برای تمامی سطوح، خشک شدن سریع، دوستدار محیط زیست بودن و نیز براقیت و جذابیت آنان اشاره کرد. تمامی این موارد سبب شده است که روکش‌های UV به یکی از محبوب‌ترین انواع روکش تبدیل شود. 

کدام یک از انواع روکش UV بهتر است؟ پاسخ به این سوال کاملا به سلیقه تولید کننده و نیز سطوح چاپی که قصد استفاده از روکش بر روی آن را دارید بستگی دارد. به عنوان مثال در صورتی که به دنبال براقیت و جذابیت در سطوح چاپی خود هستید بهترین گزینه برای شما استفاده از UV براق می‌باشد و در صورتی که به دنبال زیبایی و ظرافت در سطوح چاپی خود هستید، بهترین گزینه برای شما استفاده از UV مات می‌باشد. 
 

واحد تحقیق و توسعه: شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر