انواع بروشور و کاربردهای آن

بروشورها نیز به مانند تراکت و کاتالوگ‌ها از جمله ابزارهای مهم تبلیغاتی هستند. همانطور که می‌دانید طراحی و چاپ بروشور تاثیر بسزایی را بر افزایش مخاطبان و مشتریان یک کسب و کار دارند. بروشور دارای انواع مختلفی است و موارد بسیاری را شامل می‌شود و برای انواع تبلیغات استفاده می‌شود. بروشورها با توجه به استفاده‌ای که از آنها می‌شود دسته بندی می‌شوند به عنوان مثال طراحی بروشور دارویی با دیگر بروشورها متفاوت می‌باشد. 

برای تاثیر گذاری بیشتر یک بروشور بهتر است از شرکت‌های معتبر و حرفه‌ای در چاپ بروشور کمک بگیرید. از جمله شغل‌هایی که در آن از بروشور استفاده می‌شود می‌توان به خدمات، بازاریابی و آموزش اشاره کرد. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع بروشور و کاربردهای آن آشنا کنیم. 

فهرست مطالب: (با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

 

 

انواع بروشور

همان طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، بروشور به یکی از اجزای جدایی ناپذیر تبلیغات مبدل شده است و شرکت‌های بزرگ و برندهای معروف از آن برای تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند. معمولا بروشورها را به صورت چند لتی طراحی می‌کنند اما در مواردی نیز شاهد این هستیم که بروشورها به صورت صفحه‌ای طراحی می‌شوند. به همین دلیل نیز امروزه بروشور را یکی از ابزارهای مهم برای معرفی شرکت‌ها و برندها می‌دانند. البته لازم به ذکر است که انواع بروشور کاربردهای دیگری را نیز دارند که در ادامه این مطلب به آنها خواهیم پرداخت. 
همان طور که گفتیم بروشورها به تعداد صفحات و لت‌هایی که دارند در انواع مختلف چاپ می‌شوند. با توجه به انواعی که بروشورها دارند باید اطلاعاتی را در این زمینه داشته باشید تا بهترین نوع بروشور را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. حال در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع بروشور آشنا کنیم. 

1.بروشور تک برگ

یکی از معروف‌ترین و پرکاربرد ترین انواع بروشور، بروشور تک برگ می‌باشد. همان طور که از نام این نوع بروشور مشخص است، بروشور بر روی یک برگ چاپ می‌شود. یکی از مزیت‌هایی که این نوع بروشور دارد، قیمت ارزان و طراحی ساده آن می‌باشد. از این نوع بروشور بیشتر برای معرفی شرکت‌ها استفاده می‌شود.

چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه چاپ و بروشور دارویی کیان مهر

2. بروشور چند لتی

بروشور چند لتی دارای صفحات متعددی می‌باشد که به صورت چندتایی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این نوع بروشور یکی از پرکاربردترین انواع بروشور به شمار می‌رود که در مشاغل بسیاری از جمله رستوران و بازاریابی از آن استفاده می‌شود. این مدل از بروشور در مقایسه با نوع تک برگ دارای قیمت بیشتری می‌باشد. 

3. بروشور مفتولی و فرمی

این نوع بروشور به مانند یک کتاب طراحی می‌شود و دارای تعداد صفحات بیشتری نسبت به دیگر انواع بروشور می‌باشد. صفحات این بروشور به کمک منگنه و یا فنر به یکدیگر متصل شده‌اند. از این بروشور بیشتر برای معرفی محصولات استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که از این نوع بروشور می‌توان برای دفترچه راهنمای محصولات نیز استفاده کرد. 

4. بروشور لیفت

این مدل از انواع بروشور، به صورت تک صفحه چاپ می‌شود و بیشتر برای معرفی و راهنمایی در مورد یک محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

5. بروشور پمفلت

پمفلت نوعی از بروشور است که کاربرد آن با دیگر انواع بروشور متفاوت می‌باشد. از این مدل بروشور برای تبلیغات استفاده نمی‌شود و بیشتر برای بیان یک مفهوم خاص به کار می‌روند. بروشور پمفلت دارای وزن و ضخامت کمی می‌باشد و بیشتر به عنوان دفترچه راهنما از آن ها استفاده می‌شود.

6. بروشور لیف لت

زمانی که بخواهیم یک محصول را بسته بندی کنیم می‌توانیم از این نوع بروشور استفاده کنیم. این مدل از بروشور در داخل بسته بندی محصولات قرار گرفته و برای موارد زیادی از جمله بسته بندی دارویی استفاده می‌شود. این مدل بروشورها حاوی اطلاعات مفیدی راجع به محصول قرار گرفته در بسته بندی هستند و پاسخ تمامی سوالات شما را تا حدودی می‌دهند. از آنجایی که داروها یکی از اقلام حساس به شمار می‌روند، استفاده از بروشورها در آن ها بسیار حیاتی و مهم می‌باشد. 

انواع سایز بروشور

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم بروشور را می‌توان در سایزها و اندازه‌های مختلف طراحی و تولید کرد؛ اما به صورت کلی برای طراحی و تولید بروشور یک سایز و اندازه استاندارد وجود دارد. به صورت کلی برای تولید بروشور از دو سایز a4 و a5 استفاده می‌شود. البته در کنار این دو سایز موارد دیگری نیز وجود دارد که برای جلب توجه مشتریان از آن ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال بروشورهای مربعی یکی از این نوع می‌باشند که جذابیت بیشتری دارند. 

دو نوع سایز دیگر نیز در تولید و طراحی بروشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از DL و Legal که نوع DL در سایز 210 در 99 میلی متر تولید می‌شود و سایز Legal در سایز 355 در 210 تولید می‌شود. مزیت اصلی که بروشورهای نوع  DLدارند این است که به راحتی در داخل پاکت‌های رسمی و اداری قرار می‌گیرند. از نوع Legal نیز بیشتر در آمریکا استفاده می‌شود. 

انواع جنس و گرماژ بروشور

برای تولید و طراحی یک بروشور از کاغذهای مختلفی استفاده می‌شود که یکی از بهترین انواع آن، استفاده از کاغذ گلاسه می‌باشد. کاغذ گلاسه به دلیل خصوصیات منحصر به فردی که دارد، بروشور شیک‌تر و جذاب‌تری را می‌توان به کمک آن طراحی کرد. برای همین نیز بسیاری از شرکت‌های تولید کننده بروشور تنها از کاغذ گلاسه برای تولید بروشور استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که هزینه چاپ کاغذ گلاسه در مقایسه با دیگر انواع کاغذ به مراتب بیشتر می‌باشد.
از نظر گراماژ نیز کاغذ گلاسه با توجه به وزن 200 تا 300 گرمی که دارد یک بروشور قدرتمند و زیبا را به شما خواهد داد. این گراماژ از ضخامت و مقاومت خوبی برخوردار است و زیبایی بسیاری را به بروشور خواهد داد. البته ضخامت کم تنها برای بروشورهای کوچک مناسب است و اگر بروشور بزرگ باشد، بهتر است که از گراماژ با ضخامت بالا استفاده کنید؛ دلیل این سخن نیز استقامت و زیبایی بیشتر بروشور به واسطه این کار می‌باشد. 

کاغذ گلاسه در گراماژهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دو نمونه دیگر آن نیز 170 و 135 گرمی آن می‌باشد. البته لازم به ذکر است که این اندازه کیفیت گلاسه‌های ضخیم‌تر را به شما نخواهند داد اما برای صرفه جویی در هزینه می‌توانید از این نوع برای تولید بروشورهای خود استفاده کنید. 

تعداد لت بروشور

بروشورها برخلاف انواع مختلفی که دارند، در تعداد لت با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند. به صورت کلی بروشورها با توجه به محتوایی که در آن ها قرار می‌گیرد در سایزهای دو لت و سه لت طراحی و تولید می‌شوند. البته اگر میزان محتوایی که در بروشور قرار می‌گیرد بیشتر از حد معمول باشد، از سایز چهار لت نیز استفاده می‌شود. توصیه ما به شما این است که از نوع چهار لت استفاده نکنید؛ زیرا از زیبایی بروشور کاسته شده و دیگر نمی‌توان به عنوان بروشور به آن نگاه کرد و در دسته بندی دیگری به نام کاتالوگ قرار خواهد گرفت. 

انواع مدل تا کردن بروشور

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که سبک تا زدن یک بروشور باید بر اساس محتوایی باشد که در آن قرار دارد. به عنوان مثال برخی از سبک‌های تا زدن برای محتوایی مناسب هستند که دارای عکس می‌باشند و برخی دیگر برای محتوای متنی مناسب هستند. پس همواره سعی کنید از سبک تا زدنی استفاده کنید که با محتوای بروشور شما بیشترین مطابقت را دارد. حال در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع روش‌های تا زدن آشنا کنیم.

1.نیم تا (دو لت): این نوع بروشور همان طور که گفتیم ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع بروشور به شمار می‌رود و در آن نحوه تا خوردن به صورت کتاب است و کاغذ از وسط تا می‌خورد. از این نوع بروشور با توجه به نوع تا خوردنی که دارد بیشتر در ارائه‌ها و جلسات استفاده می‌شود. 

2. تک تا دروازه‌ای: در این مدل کاغذ به سه قسمت تقسیم می‌شود و به صورت متقابل تا خوردن صورت می‌گیرد. این روش تا خوردن بیشتر مناسب بروشورهایی می‌باشد که در آن از تصاویر استفاده شده است. اگر کسب و کار شما به گونه‌ای است که نیاز دارید بخشی از بروشور خود را بیشتر در معرض توجه قرار دهید می‌توانید از این نوع بروشور استفاده کنید. 

3. زیگزاگ: در این نوع بروشور کاغذ به چند قسمت مختلف تقسیم شده و هر یک در جهت مخالف تا می‌خورد ولی روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند و به صورت موازی کنار هم قرار دارند. این روش از تا خوردن بیشتر مناسب بروشورهایی است که در آن از موضوعات مختلف استفاده می‌شود. از این نوع بروشور بیشتر در آژانس‌های مسافرتی استفاده می‌شود. 

4. آکاردوئونی: این نوع تا خوردگی دقیقا به مانند ساز آکاردئون باز و بسته می‌شود. شکل کلی این نوع بروشور به مانند قسمت میانی ساز آکاردئون می‌باشد. به دلیل این که هر لت در جهت مخالف لت قبلی قرار دارد باز و بسته شدن این نوع بروشور بسیار راحت است. از این نوع تا خوردگی بیشتر برای بروشورهای چند صفحه‌ای استفاده می‌شود. 

5. صلیبی: به این نوع تا خوردگی در اصطلاح تا فرانسوی نیز گفته می‌شود. این نوع تا خوردگی یکی از پیچیده‌ترین انواع تا خوردن به شمار می‌رود. از این نوع تا خوردگی بیشتر برای طرح‌های گرافیکی بزرگ و پوستر مانند استفاده می‌شود. در این نوع تا خوردن، بروشور یک بار از طول تا می‌خورد و یک بار از عرض. از این نوع بروشور بیشتر در صنعت مد و لباس استفاده می‌شود.

6. کلاسیک سه تا: در این نوع تا خوردگی، بروشور به سه قسمت تقسیم می‌شود که دو قسمت انتهایی به سمت وسط تا می‌خورند. از این نوع روش بیشتر برای بروشورهایی استفاده می‌شود که قابلیت مطالعه داشته باشند؛ چون به راحتی باز و بسته می‌شوند. این نوع بروشور با توجه به شکل تا خوردگی که دارد، به راحتی در کیف و یا جیب قرار می‌گیرد. از این نوع بروشور بیشتر برای کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌شود. 

7. دوبل موازی: روش تا خوردن این نوع بروشور بسیار ساده است و به همین دلیل نیز برای طرح‌های تبلیغاتی بزرگ بهترین گزینه به شمار می‌رود. در این روش تا خوردن، ابتدا برگه به دو قسمت مساوی تقسیم شده و سپس دوباره به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود. با این کار یک بروشور چهار لت ایجاد می‌شود. به کمک این روش تا زدن می‌توان بروشور را در یک پاکت نامه نیز به راحتی جای داد. 

8. رول فولد و ربع فولد: در رول فولد بروشور به چندین قسمت تقسیم بندی می‌شود که تمامی قسمت‌ها به سمت داخل تا می‌شوند. از این نوع بروشورها بیشتر برای مواردی استفاده می‌شود که شامل اطلاعات مختلف و ترکیبی هستند. اما در روش ربع فولد روش کار کمی متفاوت است و در این روش طول بلند بروشور تا میانه تا می‌خورد و تصاویر با وضوح بیشتری مشخص هستند. 

چاپ بروشور و کاتالوگ دارویی کیان مهر
نمونه چاپ بروشور و کاتالوگ دارویی کیان مهر

روکش مورد استفاده برای چاپ بروشور

در طراحی و تولید بروشور از انواع مختلف روکش استفاده می‌شود. از جمله آن ها می‌توان به روکش UV و سلفون مات اشاره کرد. مسئله روکش در تولید بروشور از اهمیت بالایی برخوردار است و دلیل آن نیز ماندگاری بیشتر رنگ‌ها با استفاده از روکش می‌باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با دو مورد از بهترین انواع روکش یعنی روکش UV و سلفونی آشنا کنیم. 
روکش سلفونی: روکش سلفونی یکی از رایج‌ترین انواع روکش به شمار می‌رود که کاربردهای بسیار زیادی دارد. مناسب‌ترین کاغذ برای روکش سلفونی کاغذ گلاسه می‌باشد. استفاده از روکش سلفونی مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد که از جمله‌ آن ها می‌توان به بالا بردن وضوح تصاویر و ماندگاری بیشتر محتوا اشاره کرد. 
روکش UV: این مدل از روکش به جذابیت و شفافیت بیشتر بروشور شما کمک بسیاری خواهد کرد. یکی از مزیت‌هایی که این نوع روکش به همراه دارد، قیمت ارزان‌تر آن در مقایسه با دیگر انواع روکش می‌باشد. 

کاربرد بروشور

1.بروشورهای معرفی و تبلیغاتی

همان طور که گفتیم از انواع بروشور برای معرفی شرکت‌ها استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای انواع بروشور معرفی شرکت‌ و برند به مشتریان می‌باشد. بروشورها اطلاعات خوبی را در زمینه فعالیت، محصولات و خدمات در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. 

2. بروشورهای با کاربری نقشه

یکی دیگر از موارد کاربرد انواع بروشور، در زمینه سازمان‌هایی به مانند فرودگاه‌، موزه و... می‌باشد. استفاده از این بروشورها آسان است. این بروشورها حاوی اطلاعات مفیدی هستند و همه جزئیات را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. 

3. بروشورهای با کاربری منو

یکی دیگر از کاربردهایی که انواع بروشور دارند، استفاده به عنوان منو می‌باشد. از این نوع بروشورها بیشتر در رستوران‌ها استفاده می‌شود و این نوع کسب و کارها از این بروشور برای معرفی محصولات خود به مشتریان بهره می‌برند.

4. بروشورهای اطلاعاتی

می‌توان گفت بیشترین کاربردی که بروشورها دارند در زمینه اطلاعات می‌باشد. این نوع بروشور به مانند یک دفترچه راهنما می‌باشد. این نوع بروشور یک روش تعاملی برای انتقال پیام به شمار می‌رود که شرکت‌ها از آن برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند. 

5. بروشورهای رزومه‌ای

یکی از متداول‌ترین کارها برای ارسال رزومه استفاده از بروشور می‌باشد. به کمک انواع بروشور افراد می‌توانند تمامی مهارت‌ها و تخصص‌های خود را در داخل یک بروشور جای دهند و در اختیار کارفرما قرار دهند. علاوه بر این برای چاپ رزومه افراد می‌توانند از طرح‌های خلاقانه نیز بهره ببرند. 
علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره کردیم بروشورها در زمینه دارویی نیز نقش بسزایی دارند که پیش از این در بخش انواع بروشور به آن پرداختیم. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع بروشور آشنا کنیم و کاربردهای کلی بروشور را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، بروشورها یکی از ابزارهای اصلی ارتباط مشتریان و شرکت‌ها جهت تبلیغات محسوب می‌شوند و به همین دلیل نیز در حال حاضر شرکت‌های بزرگ و برندهای معتبر دنیا از انواع بروشورهای خلاقانه جهت معرفی محصولات خود استفاده می‌کنند. بروشورها انواع مختلفی دارند که بسته به زمینه‌ای که در آن فعال هستید می‌توانید از آن ها استفاده کنید. 
در پایان جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که انواع بروشورها علاوه بر این که جنبه تبلیغاتی دارند، در مواردی از جمله چاپ و بسته بندی جعبه دارویی نیز نقش مهمی را در زمینه دادن اطلاعات مناسب از داروی بسته بندی شده دارند. پس با توجه به این مسئله می‌توان به این موضوع پی برد که بروشورها تنها در زمینه تبلیغات کاربرد ندارند و در موارد بسیاری می‌توان از آن ها استفاده کرد که در این مطلب به چند مورد از مهمترین آن ها نیز اشاره کردیم.   

سوالات متداول

انواع بروشور کدامند؟

بروشورها انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می‌توان به تگ برگ، چند لتی و پمفلت اشاره کرد که هر یک خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند. به عنوان مثال بروشورهای تک برگ بیشتر برای معرفی برند و شرکت‌ها و بروشورهای چند لتی بیشتر برای منوی رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین کاغذ برای تولید انواع بروشور کدام است؟

از کاغذهای مختلفی می‌توان برای تولید انواع بروشور استفاده کرد؛ اما با توجه به ضخامت و کیفیت بالایی که کاغذهای گلاسه دارند، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه تولید بروشور فعالیت دارند، از این کاغذ استفاده می‌کنند. دلیل استفاده از کاغذ گلاسه نیز شفافیت و وضوح بالای آن می‌باشد. 

کاربرد انواع بروشور در کسب و کارها چیست؟

کاربرد اصلی انواع بروشور در کسب و کارها تبلیغات و معرفی شرکت‌ و برندها به مشتریان می‌باشد؛ اما بروشورها کاربردهای دیگری نیز دارند که از جمله آن ها می‌توان به کاربرد انواع بروشور در آژانس‌های مسافرتی و نیز منوی رستوران‌ها اشاره کرد. 

واحد تحقیق و توسعه : شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر